TITLE

DESCRIPTION

Zakończyliśmy VI etap MegaMisji – wygraliśmy zabawki i audiobooki

Szósty dział kompetencji MegaMisji dotyczy bezpiecznej komunikacji i publikowania treści w Internecie, radzenia sobie ze spamem i wirusami oraz świadomego korzystania z mediów. Przygotowuje dzieci do samodzielnego i odpowiedzialnego podejmowania decyzji związanych z korzystaniem z mediów. Porusza cztery ważne kwestie:
  1. Bezpieczeństwo w komunikacji (korzystanie z poczty, antyspamu, usuwanie podejrzanych e-maili, stosowanie programu antywirusowego)
  Na zajęciach z Megamisji tym razem pojawiła się zapieczętowana bezpieczna paczka. W środku znajdowały się różne pudełka, które w trakcie robienia zadań mieliśmy kolejno otwierać. Dzieci zainteresowała taka forma zabawy, ponieważ bardzo chciały się dowiedzieć, co jest ukryte na każdym etapie. Zaczęliśmy rozmowę o tym, co zagraża naszym komputerom i czy musimy je zabezpieczać. Najpierw podzieleni na grupy rozdzielaliśmy powycinane przykłady narzędzi komunikacji prywatnej i publicznej, następnie: co można zdradzić przyjacielowi, a co osobie poznanej przez Internet, potem odpowiadaliśmy na ważne pytania: czy naprawdę znamy osoby poznane przez Internet, czy możemy im ufać i powierzać swoje sekrety. Po każdym etapie grupy zamieniały się miejscami i sprawdzały wyniki pracy swoich kolegów. W ostatnim pudełku znaleźliśmy śmiesznie wyglądające stworki, które okazały się groźnymi wirusami komputerowymi. Omówiliśmy najważniejsze metody walki z nimi: program antywirusowy, antyspam, nieotwieranie podejrzanych wiadomości i kasowanie ich, zakładanie silnych haseł. Na koniec każda grupa mogła wymyślić swoje własne silne hasło, pamiętając o tym, że musi ono mieć ponad 8 znaków i zawierać małe i wielkie litery oraz znaki specjalne.     2. Publikowanie w Sieci     Zajęcia rozpoczęliśmy od obejrzenia pocztówki, jaką Staś wysłał do swojego dziadka z wakacji w Pocztówkowej Krainie. Przypomnieliśmy sobie,  jakie elementy zawiera tradycyjna pocztówka i krótko dyskutowaliśmy, co możemy pisać, gdy wysyłamy ją bez koperty i każdy może przeczytać treść. Okazało się, że Kuba i Julka znów mają problem - tym razem związany z publikowaniem w Internecie. Oczywiście postanowiliśmy im pomóc. Zadanie polegało na narysowaniu historii złożonej z czterech fragmentów. Najpierw rysowaliśmy wesołą Pocztówkową Krainę zapamiętaną z wakacji przez Stasia. Potem okazało się, że ktoś w Internecie oczernił Pocztówkową Krainę, pisząc, że jest nudna i nie warto do niej przyjeżdżać. Okazało się, że przez ten post wczasowicze znaleźli sobie inne miejsce do wypoczynku. Narysowaliśmy opuszczoną Pocztówkową Krainę. W trzecim fragmencie Staś zwrócił się o pomoc do swoich rodziców i wspólnie zaczęli bronić w Internecie Pocztówkowej Krainy. Gdy doszliśmy do momentu, w którym ktoś obraził Stasia w Internecie i ukradł mu zdjęcie, a potem dorysował na nim ośmieszające rzeczy, dzieci zaczęły głośno protestować: "tak nie wolno!". Na szczęście cała historia dobrze się skończyła, hejter został zdemaskowany, a do Pocztówkowej Krainy znów wróciło powodzenie. Na koniec zajęć podsumowaliśmy najważniejsze zasady publikowania w Internecie.     3. Poszukiwanie wsparcia w trudnych sytuacjach (jakich tajemnic trzeba dochować, a jakie ujawnić)     Zajęcia rozpoczęliśmy od szybkiego miniquizu dotyczącego tajemnicy. Wszystkie dzieci odgadły bezbłędnie, czym jest tajemnica. Pani Marta zapowiedziała, że celem zajęć będzie tym razem wspólne zastanowienie się na tym, czy tajemnice należy ujawniać i kiedy trzeba to zrobić, a w jakich sytuacjach tego uniknąć. Podzieliśmy się na dwie grupy, z których każda miała przygotować dwie scenki dramowe. Kolejno grupy prezentowały scenki, a my zastanawialiśmy się nad każdą, jakiej tajemnicy dotyczy i czy jej ujawnienie było konieczne. Doszliśmy do wniosku, że nie ukrywamy sekretów, gdy zagrożone jest czyjeś zdrowie, życie lub bezpieczeństwo. Natomiast dochowujemy tajemnicy, gdy dotyczy szykowanej niespodzianki (aby jej nie zepsuć) lub intymnych spraw danej osoby powierzonych nam w zaufaniu. Na koniec bardzo się ucieszyliśmy, ponieważ maszyna wylosowała dla nas kolejną nagrodę - zabawki i audiobooki. Hurra!     4. Czas korzystania z mediów (dzieci rozumieją, dlaczego czas korzystania z mediów powinien być ograniczany, znają wartość czasu spędzonego w inny sposób, potrafią kontrolować czas spędzany przed komputerem)     Przygotowanie do zajęć polegało na wypisaniu listy zasad, które mama sporządziła dla swojego syna Jasia. Zasady dotyczyły wielu spraw, natomiast zadaniem dzieci było odszukać i zaznaczyć zielonymi karteczkami te, które odnosiły się do bezpiecznego korzystania z mediów, a szczególnie z telewizji i komputerów. Potem wspólnie zastanawialiśmy się, co możemy jeszcze do nich dopisać. Cała grupa była zgodna, że Jaś nie może oglądać programów nieprzeznaczonych dla jego wieku oraz grać w gry komputerowe w nocy i powinien zachować odpowiednią odległość od monitora podczas korzystania z komputera. Kolejnym zadaniem było zaplanowanie aktywności Jasia w ciągu dnia. Część aktywności - w tym jedna godzina korzystania z telewizji i komputerów - była wypisana, dwie aktywności należało wymyślić. W czterech grupach na nowo ułożyliśmy "pizzę aktywności" Jasia w kolejności chronologicznej. Grupy wymyśliły takie aktywności, jak: zabawa zabawkami, nauka, kąpiel, deser, spotkanie z kolegą, zabawa z psem, gra w planszówki. Na koniec każda z grup miała wymyślić nazwy stron internetowych i programów telewizyjnych, w jakich Jaś znalazłby treści zgodne ze swoimi zainteresowaniami. Padły propozycje bajek i filmów oraz stron o tematyce przyrodniczej i piłkarskiej.        

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress